Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

    Ev Aletlerinde Kullanılan Dc Motorlar

    avatar
    ÇılgınTürk
    Elektronikçi
    Elektronikçi


    Mesaj Sayısı : 12
    Rep Puanı : 48
    Kayıt tarihi : 24/02/10

    Ev Aletlerinde Kullanılan Dc Motorlar Empty Ev Aletlerinde Kullanılan Dc Motorlar

    Mesaj tarafından ÇılgınTürk Perş. Şub. 25, 2010 9:29 pm

    DOĞRU AKIM MOTORLARI
    Doğru akım motoru, doğru akım elektrik enerjisini mekanik enerjiye dönüştüren
    elektrik makinesidir. Doğru akım motorlarına D.A motor veya D.C motorda denilmektedir.
    Herhangi bir iletkene doğru akım tatbik edildiğinde iletken, sabit bir manyetik alan oluşturur.
    N ve S kutuplarından oluşan bu sabit manyetik alan etki alanının içerisindeki iletken
    cisimlere veya farklı manyetik alanlara sabit mıknatısın gösterdiği etkiyi gösterir. Yani
    iletken cisimleri kendisine çeker, aynı kutuplu manyetik alanları iter; farklı kutuplu manyetik
    alanları çeker. N kutbundan S kutbuna doğru oluşan bu kuvveti manyetik akı olarak
    adlandırıyoruz. DC motorlar, statorda oluşturulan sabit manyetik alanın rotorda oluşturulan
    sabit manyetik alanı itmesi ve çekmesi prensibine göre çalışır. Statorda kuzey-güney
    ekseninde oluşan sabit manyetik alana karşı, rotorda bu eksenden belli bir açıda kayık olarak
    yerleştirilen sargıda ikinci bir sabit manyetik alan oluşturulur. Rotorun hareketi ile rotor
    sargısının stator sargısıyla aynı eksene gelmesi ve hareketin sona ermesini engellemek için
    rotor üzerinde birden fazla sargı oluşturulmuştur. Bu sargılar yine rotorun üzerindeki bir
    kolektörde toplanır. Kolektöre uygulanan gerilim, kömür fırçalar marifeti ile aktarılır. Kömür
    fırçalar, sabit eksende olduğu için rotor döndükçe gerilim uygulanan sargılar da değişecektir.
    Her defasında satar eksenine belli açıda manyetik alan oluşturan sargıya gerilim tatbik
    edildiğinden dönme sürekli devam eder.
    DC motorların yol alma momentleri yüksektir ve devir sayıları geniş bir saha boyunca
    ayarlanabilir. Dönüş yönü değiştirilmek istendiğinde rotora uygulanan gerilimin polaritesi
    değiştirilir. Yani + ve – uçları ters bağlanır. Rotor (endüvi) akımı azaltılıp çoğaltıldığında
    motorun devri de değişecektir. Bu tip motorların klima sistemlerinde kullanılamamasının en
    büyük nedeni, hermetik yapı içerisindeki kompresörlerin yağ ve soğutucu akışkanın
    kömürlere yapacağı negatif etki ve aşındığında kömürlere ulaşılamamasıdır.
    ÖĞRENME FAALİYETİ–1
    AMAÇ
    ARAŞTIRMA
    4
    Bu nedenden dolayı klima sistemlerinde sabit mıknatıslı DC motorlar
    kullanılmaktadır. Bu tip motorlarda statoru sargılı, endüvisi sabit mıknatıstan oluşan veya
    endüvisi sargılı, statoru sabit mıknatıstan oluşan yapılar kullanılabilir. Bu yazıda statoru sabit
    mıknatıstan oluşan resimler kullanılmıştır. Ancak bu belirleyici değildir. Statoru sabit
    mıknatıslardan oluşan fırçasız (brushless) DC motorlarda rotor oyukları içerisindeki
    sargıların oluşturduğu manyetik alan sayısı ile stator üzerindeki sabit mıknatıs sayısı aynı
    değildir.
    Şekil 1.1: D.C motor kesiti
    Statordaki N,S ekseni(düşey eksen) ile rotordaki gerilim ile uygulanan sargının kutup
    ekseni farklıdır.

    Ev Aletlerinde Kullanılan Dc Motorlar 97373198
    Ev Aletlerinde Kullanılan Dc Motorlar 67217354


    Şekil 1.2’de anlaşılma rahatlığı açısından rotordaki tek bir sargı sembolize edilmiştir.
    Gerçek motorda diğer oluklarda da sargılar bulunmaktadır.
    Rotordaki sargılar birbirleriyle ilişkilendirildikten sonra kare dalgalar hâlinde akım
    tatbik edilmektedir. Tatbik edilen akım, doğru akım olup tatbik edilme sıklığı devir sayısını
    belirler. Yapı bileşenleri basit ve maliyeti düşük bir tetikleme (Komütasyon) modülü ile bu
    işlem gerçekleştirildiğinden motorun imalat maliyeti de düşüktür.
    Ev Aletlerinde Kullanılan Dc Motorlar 84217503


    Resim 1.1’de küçük kapasiteli bir brushless (Fırçasız) motor ve hız modülü
    görülmektedir.
    Bu tip motorlarda tetikleme hızını ayarlamak için rotorun konumunun bilinmesi
    gerekir. Bu nedenle motor, rotorun konumunu sürekli olarak algılayan ve bildiren bir rotor
    konum sensörü ile donatılmıştır. Tetikleme modülündeki yarı iletken invertörün ve rotor
    konum sensörünün kombinasyonu sonucunda klasik DC makinelerindeki gibi doğrusal hızmoment
    karakteristiğine sahip bir sürücü sistemi meydana getirilir. Otomatik senkron
    çalışma, tetikleme sinyallerine göre çıkış üreten yarı iletken invertör ile sıralı olarak sargılara
    akım yönlendirilerek sağlanır.
    Doğru akım motorlarında endüvinin dönmesiyle beraber endüvideki sargıların kutup
    sargılarının yarattığı sabit manyetik alanı kesmesi sonucunda üzerinde bir indükleme
    gerilimi oluşur. Motorun çektiği akımın düşmesine neden olan bu gerilime zıt elektromotor
    kuvveti denir.
    Zıt emk dalga sekli yamuk (trapeziodal) olan otomatik-senkron motorlar için “fırçasız
    DA motoru (FSDAM)” terimi; zıt EMK dalga sekli sünüzoidal olan otomatik-senkron
    motorlar için “kalıcı mıknatıslı senkron motor (KMSM)” terimi kullanılması genel kabul
    görmüştür.
    6
    Yamuk zıt EMK’li makine için rotor konum sensörü olarak basit konum dedektörleri
    kullanılır. Örneğin Hail-etkili sensörler, rotor manyetik alanını algılar ve böylece faz
    anahtarlama noktalarını tespit edebilirler. Sinüzoidal zıt EMK’li makine ise daha hassas
    konum bilgisi gerektirir. Çünkü sargılara uygulanan akımın dalga şeklinin hassas olarak
    izlenmesi gerekir. FSDA motorda moment fonksiyonu yamuk iken, KMS motorda moment
    fonksiyonu sinüzoidaldir.
    Fırçasız motorların avantajları:
    Ø Yüksek verim
    Ø Doğrusal moment-hız ilişkisi
    Ø Yüksek moment-hacim oranı ( az bakır gerektirir)
    Ø Fırçaların ve kolektörün olmayışı ( daha az bakım, tehlikeli ortamlarda
    kullanılabilme)
    Fırçasız motorların dezavantajları:
    Ø Harici güç elektroniği gerektirir.
    Ø Uygun çalışma için rotor konum bilgisi gerektirir.
    Ø Hail-etkili sensörlere gerek vardır.
    Ø Algılayıcısız yöntemlerin kullanımı ilave algoritmalar gerektirir.
    Günümüzde özellikle V.R.F. sistemlerde ve split sistemlerde kullanılan yeni ekolojik
    gazların sıkıştırma basıncının yüksek olması nedeni ile evaparatör ve kondenser alanları
    küçülmüştür. Fırçasız motorların yüksek moment-hacim oranına sahip olması ve kolay
    modüle edilebilme özelliklerinden dolayı bu tip cihazlar üreten hemen tüm önemli firmalar,
    DC Inverter ismiyle piyasaya yeni ürünlerini sürmüşlerdir. Bu tip kompresörler, küçülen dış
    ünite boyutlarına uyum sağlayan küçük hacimli olmasına karşın yüksek kapasiteli yapıları ile
    ve de sıkıştırma yeteneklerindeki üstünlüklerin yeni gazlara mükemmel uyum sağlaması ile
    en iyi çözüm olma durumundadır. DC Inverter kompresörlerin yakın ve orta zaman
    diliminde en çok kullanılan ürün olacağına da kesin gözüyle bakılıp, sektördeki bu konudaki
    bilgi eksikliğinin bir an önce giderilmesi gerekmektedir.
    1.1. Doğru Akım Motorlarının Yapıları
    Doğru akım motorları, endüktörün yapısına bağlı olarak elektromıknatıslı ve sabit
    mıknatıslı olmak üzere iki şekilde imal edilir. Bu ikisi arasında endüktör haricinde yapı
    bakımından farklı bir özellik yoktur.
    1.1.1. Endüktör (Kutup)
    Doğru akım motorlarında manyetik alanın meydana geldiği kısımdır. Endüktöre kutup
    da denilmektedir. Kutup uzunluğu yaklaşık olarak endüvi uzunluğuna eşittir.
    7
    Endüktörler tabii mıknatıslarla yapıldığı gibi kutuplara sargılar sarılarak, bu sargıların
    enerjilendirilmesiyle mıknatıslık özelliği kazandırılmış elektromıknatıslardan da yapılabilir.
    Çok küçük doğru akım motorlarında kutuplar (tabii mıknatıslı) sabit mıknatıslıdır. Fakat
    genellikle elektromıknatıs kutuplar kullanılmaktadır.
    Şekil 1.3: İndüktör ve yapısı
    Doğru akım motorlarında kutup sayısı alternatif akım makinelerinde olduğu gibi hız,
    indüklenen gerilim ve akımın frekansına bağlı değildir. Burada kutup sayısı makinenin
    gücüne ve devir sayısına göre değişir. Endüktör, makinenin gücüne (büyüklüğüne, çapına)
    ve devir sayısına göre 2, 4, 6, 8 veya daha çok kutuplu olur.
    1.1.2. Endüvi
    Gerilim indüklenen ve iletkenleri taşıyan kısma endüvi denir. Endüvi, kalınlığı 0,30-
    0,70 mm arasında değişen dinamo saclarından yapılır. Dinamo sacları, istenen şekil ve
    ölçüde preslerle kesildikten sonra tavlanır ve birer yüzeyleri yalıtılır. Yalıtma işleminde
    kâğıt, lak kullanılır ve oksit tabakası oluşturulur. Endüvi sacları üzerine iletkenleri
    yerleştirmek için oluklar açılır. Bu olukların şekil ve sayıları makinenin büyüklüğüne, sarım
    tipine, sarım şekline ve devir sayısına göre değişir. Oluklar, küçük güçlü makinelerde
    yuvarlak veya oval büyük güçlü makinelerde ise tam açık olarak yapılırlar.
    Ev Aletlerinde Kullanılan Dc Motorlar 70666242

    Kolektör
    Doğru akım motorlarında endüviye uygulanacak gerilimin iletilmesini kolektörler
    sağlar. Kolektör dilimleri, haddeden geçirilmiş sert bakırdan pres edilerek yapılır. Bakır
    dilimleri arasına 0,5-1,5 mm kalınlığında mika veya mikanit yalıtkan konur. Bu kalınlık,
    kolektörün çapına ve komşu dilimler arasındaki gerilim farkına göre değişir. Kolektör
    dilimleri ile bunlara temas eden fırçalar, bağlama elemanlarını teşkil ederler. Kolektör, doğru
    akım motorlarının en önemli ve en çok arıza yapan parçasıdır. Bu nedenle kolektör dilimleri,
    özenle yapılır ve dilimler arası gerilim farkı 15 voltu geçmeyecek şekilde ayarlanır.

    Ev Aletlerinde Kullanılan Dc Motorlar 88308374

      Forum Saati Cuma Mayıs 10, 2024 3:10 am